“Якщо ми робимо все правильно і дотримуємось інструкцій, місцева влада надає нам значну підтримку, і весь процес проходить відносно гладко. В той самий час не можна стверджувати, що влада Норвегії вимагає значно інших документів, ніж в інших країнах – Норвегія також вимагає багато стандартних документів. Основні документи включають картографічні, місцерозташування будівлі, креслення, опис будівлі, її використання, наявність місць для паркування тощо. Також потрібна згода власників навколишніх об’єктів нерухомості та пропозиції щодо під’їзних шляхів, водопостачання, каналізації, протипожежної безпеки, техніки безпеки, тощо. Інші документи також необхідні, залежно від типу та призначення будівлі “
„Відповідно до Закону про видачу дозволу на будівництво ви маєте право на отримання дозволу на будівництво протягом 10 тижнів після подання заповненої заяви. Однак, у більшості випадків ви отримуєте його набагато швидше. Проте, звичайно, є винятки, і іноді потрібно почекати ще деякий час “
„Весь процес ускладняється повторним розглядом справи у 30-денний строк; відповідний орган видає довідку щодо проекту з низкою коментарів, які ми включаємо у проект, а потім знову ми повинні чекати ще 30 днів, протягом яких розглядаються наші доповнення до проекту, а потім ще 30 днів та ще…“
Світовий банк постійно розробляє рейтинг країн світу за показником по створенню сприятливих умов ведення бізнесу, за яким він класифікує країни відповідно до різних умов для місцевих підприємців. Цей рейтинг враховує не лише вимоги щодо отримання дозволів на будівництво, а й вимоги держави щодо реєстрації компаній, підключення до системи електропостачання, кредитування, захист інвесторів, оподаткування, міжнародну торгівлю, забезпечення виконання контрактів та вимоги щодо ліквідації підприємств. LLENTAB присутній в даний час у семи європейських країнах, і показники, які отримали ці окремі країни в цьому рейтингу за 2019 рік, добре відображають ті відмінності, які пов’язані з отриманням дозволів на будівництво.
ДОСИТЬ ЧАСТО ТРУДНОЩІ, ПОВ’ЯЗАНІ З ОТРИМАННЯМ ДОЗВОЛУ НА БУДІВНИЦТВО, ВИНИКАЮТЬ В ЧЕХІЇ
І це також було підтверджено останнім дослідженням «Ведення бізнесу в 2019 році». Згідно з цим міжнародним порівнянням, найпростіше отримати дозвіл на будівництво в Гонконзі, але це також просто зробити в Литві, Естонії, Німеччині та Польщі. Чехія значно відстає від цих країн, включаючи ряд країн Африки, і її 156-е місце (із 190 економік світу) зараховує її до 40 найгірших країн світу. В середньому, чеському підприємцеві знадобиться 246 днів для отримання дозволу на будівництво для звичайного складу, тоді як середній показник серед розвинених держав складає всього 153 дні.
ПОДІБНА СИТУАЦІЯ СПОСТЕРІГАЄТЬСЯ Й У СЛОВАЧЧИНІ
Обидва сусіди мають багато спільного відносно отримання дозволів на будівництво. Проте слід зазначити, що будівельний процес у Словаччині менш складний, проте, за даними Світового банку, на отримання дозволу на будівництво потрібно 10 місяців, що набагато довше, у порівнянні з іншими країнами, де здійснює свою діяльність LLENTAB. Подібна негативна тенденція спостерігається в обох країнах; при цьому в 2016 році Словаччина посідала 103-е місце (Чехія була на 130-му місці); через три роки ситуація лише погіршилася.
НОРВЕГІЯ Є НАЙКРАЩОЮ СЕРЕД КРАЇН У ЦЬОМУ ВІДНОШЕННІ ЗА ДАНИМИ СВІТОВОГО БАНКУ
Відповідно до досвіду, що LLENTAB отримала під час роботи її представництва у Норвегії, отримання дозволу на будівництво невеликої будівлі займає приблизно 5-6 тижнів або 12–15 тижнів для будівлі середнього та великого розміру. Наданням дозволів на будівництво займається місцевий орган архітектурно – будівельного контролю, а більшість робіт для інвестора виконує стороння організація / приватна особа, яка відповідає за отриманні дозволу на будівництво. Архітектори проекту в LLENTAB готують необхідні документи та інформацію і зазвичай витрачають на них в середньому 30–40 годин. Правомірність високої позиції у рейтингу Світового банку також підтверджена словами Томаса Ре Джонсена.
Абсолютні відмінності між Норвегією, Німеччиною та Швецією є не такими значними, проте при більш детальному розгляді спливають цікаві факти. Наприклад, Швеція вимагає найменшої кількості процедур (спілкування на офіційному рівні з представниками третьої сторони, тобто державними органами, яке інвестор зобов’язаний вести), але з іншого боку, витрати на отримання дозволу на будівництво становлять до 2% від кошторисної вартості будівництва. З точки зору витрат та кількості процедур, Норвегія також займає перше місце серед семи країн, де здійснює свою діяльність LLENTAB. Сумне перше місце за кількістю необхідних операцій посідає Чехія, розрив між нею та Словаччиною, що знаходиться на другому місці у цьому рейтингу (серед семи країн, де представлений LLENTAB) є величезним. З метою кращого відображення поточної ситуації; Чехія займає 190-е місце в рейтингу, з її 21-ма пунктами, необхідними щодо отримання дозволу на будівництво, тобто до кінця рейтингу залишається лише 13 місць … І це тільки офіційні дані; реальність щодо співпраці з десятками органів державної влади, що залучені у цей бюрократичний процес, часто набагато гірша. Наприклад, архітектори проекту нарахували 31 вирішальних довідок, рішень та висновків в боку органів влади, які були залученні у процес будівництва комплексу будівель Bohemiatex.
У ШВЕЦІЇ БАГАТО УВАГИ ПРИДІЛЯЄТЬСЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЮ ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ЗАХИСТУ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Складність процедури отримання дозволу на будівництво у Швеції не є підставою для невдоволення. Досить легко отримати всі необхідні дозволи і задовільнити всі пов’язані з будівництвом вимоги. Якщо будівля відповідає місцевій програмі будівництва, тоді суттєвих перешкод не повинно бути. Дозвіл на будівництво видає орган архітектурно – будівельного контролю, а деякі будівлі потребують довідку стосовно захисту навколишнього середовища та забезпечення пожежної безпеки. Органи архітектурно – будівельного контролю також не є перешкодою; вони присутні за для того, щоб надати допомогу інвестору.
В ПОЛЬЩІ ВЛАСНИКИ СУСІДНЬОГО МАЙНА МАЮТЬ СУТТЄВИЙ ВПЛИВ НА ЗДІЙСНЕННЯ БУДІВНИЦТВА
Ряд проектувальників у цій країні неодмінно погодяться з цією думкою. На тривалість процедур з отримання дозволу на будівництво впливає площа приміщення та його відповідність законодавству з питань функціонального зонування в конкретному місті чи районі. Немає принципових відмінностей у структурі органів влади, які залучені до цього процесу; і в Польщі також інвестор повинен отримувати довідки, рішення та заключення від органу архітектурно – будівельного контролю, пожежної служби, управління охорони навколишнього природного середовища, управління транспорту, управління охорони здоров’я та постачальників електроенергії, води та газу. Кількість процедур, правда, дещо менша, ніж у Чехії чи Словаччині, але весь процес займає в середньому 6–12 місяців. Органи влади, що залучені до процесу отримання дозволу на будівництво, нейтральні щодо інвестора, але також часто виникають складні ситуації, які ускладнюють весь процес. Заперечення з боку власників сусідніх об’єктів нерухомого майна часто є суттєвою проблемою.